Tervezési események összefoglalója
A Helyi Fejlesztési Stratégia elkészítésének folyamata két szakaszra osztható:
I. Előkészítő időszak tevékenységei (2015. szeptember – 2015. október)
Fórumsorozat
A 2007-13-as ciklushoz képest a HACs akcióterülete átalakult. A korábbi időszak tervezési területét a Kisteleki Kistérség 6, és a Mórahalomi Kistérség 8 (A kistérséghez tartozó 10 település közül Bordány és Zsombó kivételével) települése alkotta. A 2014-2020-as ciklusra a HACS kettévált, a mórahalmi járáshoz tartozó települések (Bordánnyal és Zsombóval kiegészülve) alkotják az új akcióterületet. A megváltozott akcióterületre és a szervezetre tekintettel a Miniszterelnökség támogatásával 10 alkalomból álló fórumsorozatot szerveztünk. A rendezvénysorozat alapvető célja a 2014-20-as Vidékfejlesztési Program megvalósítása érdekében a Homokháti Önkormányzatok Kistérségi Területfejlesztési Egyesülete új vidékfejlesztési szervezet bevezetése, megismertetése a Mórahalmi Járásban. A vidékfejlesztési szervezet bemutatása mellett fontosnak tartottuk a LEADER Helyi Akciócsoportok Vidékfejlesztésben betöltött szerepének és magának a LEADER módszernek a bemutatását, népszerűsítését, előnyeinek kiemelését és a 2014-20-as Vidékfejlesztési Programhoz történő kapcsolódásának bemutatását. A rendezvénysorozat során figyelmet fordítottunk a résztvevők, a lakosság fejlesztési igényeinek megismerésére és a résztvevők segítségével próbáltuk feltárni azokat a problémákat, amelyek a térséget jellemzik. Így a HFS célkitűzésének alapjai már ekkor átgondolásra kerültek. A fórumon bemutatásra és kiosztásra kerültek a helyzetfeltárást segítő kérdőívek.
Szervezet átalakítása, alapszabály módosítása
Egyesületünk - nevében még jelenleg is őrzi ezt a múltbéli sajátságát - korábban kizárólag önkormányzatokból álló Egyesület volt. Ezért az akciócsoporttá válás szempontjából szükség volt a szervezet átalakítására, civil és önkormányzati tagok felvételére. A csatlakozási lehetőségről, az új HACS megalakulásáról és következő időszak feladatairól e-mailben értesítettük a települési szereplőket. A csatlakozási szándéknyilatkozatok begyűjtésével párhuzamosan a korlátozásmentes tagfelvétel biztosítása érdekében módosításra került a szervezet alapszabálya. A civil és vállalkozói tagok felvételét lehetővé tevő alapszabály elfogadása 2016. november 6-án került sor. Az módosított alapszabály elfogadásának idejére szerencsére már kellő számú civil és vállalkozói tag csatlakozási szándéknyilatkozatával rendelkeztünk, ahhoz, hogy a tagfelvétel után teljesítsük az akciócsoportként történő működés törvényi feltételeit, biztosítani tudtuk a tagságban a szférák megfelelő arányát.
Kérdőívezés, projektötlet – gyűjtés
Az előkészítő szakaszban tartott a fórumsorozatokra papír alapú kérdőíveket és projektötlet-gyűjtő adatlapokat vittünk. Mindkét dokumentum megjelent az október közepétől működő honlapunkon a www.ujleader.homokhat.hu-n. Az előkészítő szakaszban a helyzetelemező kérdőívekből nagyon kevés (mindössze 7 db jutott el hozzánk, amiből 2 db érkezett papír alapon). A projektötlet – gyűjtés sikeresebbnek bizonyult 89 db ötlet érkezett be.
II. Megvalósítási időszak tevékenységei (2015. november 1 – végleges stratégia elfogadásáig)
Adatgyűjtés, helyzetelemző rész összeállítása
Az adatgyűjtés során elsősorban a TEIR adatbázisra, kis mértékben a helyzetfeltáró kérdőív adataira támaszkodtunk. Az elkészült helyzetelemzés 2016. november elejétől a honlapon bárki számára elérhető, véleményezhető volt.
Kérdőívek
Az előkészítő szakasz kérdőívezésének sikertelenségét azzal magyaráztuk, hogy talán a kérdőívünk túlságosan részletes, túl hosszú volt. Ezért összeállításra került egy „könnyített” v2 verzió, amit egyben alkalmasnak gondoltunk arra, hogy a hátrányos helyzetű csoportok véleményének felmérésére szolgáljon. A TKCS a HFS gazdaságfejlesztési fókuszára és a foglalkoztatottság növelésére szolgáló célok miatt célcsoportnak az
a munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetűeket választotta. Ebbe a célcsoportba azok az egyének tartoznak, akik az átlagosnál nehezebben boldogulnak a munkaerőpiacon. Így ide tartoznak a munkanélküliek, alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők, alacsony jövedelemszinttel rendelkezők, álláskeresők.
E kategóriába beletartoznak a nők, romák vagy mély szegénységben élők és az idősebb, de még aktív korosztály is. Vagyis elmondható, hogy a hátrányos helyzetű célcsoporton belül is a munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetűekre helyeztük stratégiánkban a hangsúlyt.
A térségre jellemző, hogy a sok esetben nehezen elérhető tanyasi lakosság jelentős hányada tartozik a fent említett munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű célcsoportba.
Így a felmérést zömében e lakosság körében végeztük el. A leegyszerűsített, könnyen kitölthető kérdőíveket a tanyagondnoki szolgálat segítségével juttattuk el az érintetteknek, akik megfelelő helyismerettel és szociális érzékenységgel bírnak, melyet a felméréshez szükségesnek tartottunk
A települési kapcsolattartók segítségével a kérdőívekből 45 db érkezett. Ezek feldolgozása megerősítette, hogy a munkaerőpiacot is élénkíteni képes gazdaságfejlesztési fókuszú stratégiára van szükség. A felmérésből az is látható, hogy olyan egymást kiegészítő programokra van szükség, mely segíti a térségben élők foglalkoztatásának bővítését és mindemellett az életszínvonal emelésére fókuszál.
A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a hátrányos helyzetű célcsoportok nehéz elérhetősége miatt a jövőben szükség van az őket ismerő civil szervezetek bevonására így tervezzük a velük való együttműködés élénkítését.
A felmérés időszakában és a HFS véglegesítéséig az alábbi módon vontuk be a hátrányos helyzetű ill valamilyen szempontból sérülékeny célcsoportokat
Következtetésként elmondható, hogy nehezen elérhetők térségünkben a hátrányos helyzetű csoportokba tartozó lakosok, és a kérdőíves felmérés lebonyolításához és kiértékeléséhez is szükség van olyan támogató civil szervezetre, aki jól ismeri azon csatornákat mely segítségével elérhetővé válhatnak.
A HACS működése során vállalt tevékenységek a hátrányos helyzetű célcsoportok bevonása érdekében
Projektötlet gyűjtés
Összesen 107 projektötlet érkezett. Feldolgozásuk során az alábbi csomópontokat találtuk:
Jellege | Darabszám |
Civil aktivitás támogatása | 16 |
Egészség színterei fejlesztése | 8 |
Vállalkozásfejlesztés | 17 |
Településfejlesztés | 40 |
Turizmus | 19 |
Vidéki szemléletformálás | 7 |
107 |
A helyzetelemzésből leszűrhető problémák és az ötletek feldolgozásának eredménye együtt hozta létre az intézkedési tervben kikristályosodó támogatási területeket, amelyek rímelnek a projektötletek csomópontjaira.
Tervezés koordináló csoport
Az civilek és vállalkozók felvételét követően kör e-mailben toboroztunk szereplőket elsősorban a tagság köreiből. A levélben bátorítottuk a tagokat, hogy az akcióterületről javasoljanak a tagságon kívüli szereplőket, szakértőket akiket érdemes lenne a tervezési folyamatba bevonni.
Szerepe a tervezési folyamatban
- Nem dönt – csak javaslatot tesz, koordinatív szervezet
- Javaslatot tesz a tervezési folyamat során alkalmazott eljárásokra, módszerekre
- Javaslatot tesz szakértők bevonására, bizottságok létrehozására
- Javaslatot tesz a teljes tervezési folyamat ütemezésére
- Stratégia draft és végleges verziójának kidolgozása
A TKCS jelenleg 6 tagból áll (tagok részletesen ld. mellékletben), de nyitott, bárki csatlakozhat. Terveink között szerepel a vállalkozói szférából további szereplők bevonása.
Önkormányzati szféra: 2 tag
Civil szféra 3 tag
Üzleti szféra: 1 tag
Összesen: 6 tag, Önkormányzati szektor aránya: 33%
A TKCS munkáját az Egyesület irodavezetője és két szakértő (turisztika és felmérések – kérdőívezés témában) segíti.
TKCS feladatai, tevékenysége a következőkre terjedt ki: a HFS tervezés ütemtervének elfogadása; javaslattétel szakértők bevonására; társadalmasítás, kommunikációs terv elfogadása; beérkezett projektötletek összesítése, feldolgozása; műhelymunkák szervezése, forgatókönyvének kidolgozása. Stratégia draft és végleges verziójának kidolgozása.
Települési tematikus műhelymunkák
A települési műhelymunkák célja az adott településről beérkező projektötletek átbeszélése, rangsorolásra, a fejlesztési irányok meghatározása volt.
Település | Időpont | Résztvevők száma | Tapasztalatok |
Ásotthalom | 2016.02.24. | 9 fő |
Cél elsősorban a tájékoztatás: LEADER stratégia és a többi OP nyújtotta támogatási lehetőségek, kiemelten a Vidékfejlesztési Program nem LEADER intézkedéseit. A helyi fejlesztési stratégia helyzetelemző részének bemutatása, tervezett intézkedéseknek a bemutatása. Tapasztalat: a megjelentek érdeklődnek a pályázati lehetőség iránt, azonban kevés információval rendelkeznek, „nem látják át” az új pályázati rendszert ebben várnak támogatást.
|
Zsombó | 2016.02.25. | 32 fő |
Civil szervezeteknek nyújtott támogatást a helyi közösségi élet szempontjából nagyon fontosnak tartják Civilek támogatandó tevékenységei, közös rendezvények, tanulmányutak, tanfolyamok (internet tanfolyam időseknek) kis értékű eszközbeszerzéseik, tanulmányutak, edzőterem kialakítása Gazdaságfejlesztés: vállalkozások támogatásán keresztül.
|
Bordány | 2016.03.11. | 7 fő |
Helyi (értékekre) erőforrásokra alapuló fejlesztések (mi az, ami csak az adott településen vagy csak itt a járásban található meg – unikális) Kitörési pont: turisztika Valós együttműködések megvalósítása gyakran nehézségekbe ütközik, bizalmat / közösséget kell építeni helyi és járási szinten is.
|
Öttömös | 2016.04.06. | 32 fő |
A települési igények segítség a helyi vállalkozásoknak, civil szervezeteknek a pályázati felhívások felkutatásában, pályázatírásaban – önkormányzat kapacitásai korlátozottak hagyományos rendezvények - helyi lakosság bevonása önkormányzati tulajdonú épületek energetikai fejlesztései 2014-20-as időszak fejlesztéseit megalapozó előkészítési költségek előteremtése nehéz település fejlesztési irányait megalapozó tanulmány, települési marketing terv jó alap lehetne a jövőbeli irányok meghatározásához csapadék és szennyvízelvezetés megoldása turisztika: zarándokút fejlesztése, kapcsolódás a tematikus útvonalakhoz
|
Települési projektötletek összefoglaló táblázata
Helyi fejlesztési stratégia munkaverziói
Draft verziók: v1.1, v4.1, draft végleges
Végleges verziók: intézkedési terv munkaváltozat,
2016.06.10-én elfogadott végleges változat 1. rész 2. rész